Ako neodradiť kandidáta hneď na začiatku výberového konania?

Nájsť nového zamestnanca nie je jednoduchý proces. Niekedy si však hľadanie a nábor komplikujú firmy sami. Spôsob ich jednania s potenciálnymi zamestnancami kandidátov odradí. Čomu sa teda pri nábore vyhnúť?

Ako nájsť dobrého zamestnanca?

Vhodní kandidáti a kandidátky sa dnes hľadajú ťažšie ako predtým, pretože ľudia si môžu vzhľadom k stavu na trhu prácu vybrať, kam pôjdu. Nemusia vziať to prvé, čo sa naskytne. Aj preto je veľmi dôležité, akým spôsobom prebieha samotný nábor. Počítá sa všetko. Od inzerátu až po osobné stretnutie. Na čo si dať pozor?

Pri hľadaní zamestnanca

Aby sa vôbec niekto prihlásil na pohovor, je potrebné do sveta vypustiť inzerát. Ten by mal spĺňať niekoľko základných požiadaviek:

  • Náplň práce by mala byť v inzeráte presne špecifikovaná. Snažte se nájsť všetky pozitíva a benefity.
  • So znením inzerátu sa vyhrajte. Odlíšte sa formou komunikácie od konkurencie a buďte viditeľný v záplave ostatných ponúk. 
  • Ideálne je uviesť okrem základnej mzdy aj bonusy a prémie, aby bola konečná výška mzdy atraktívnejšia.
  • Aj keď záujemca nevyhovuje vašim požiadavkám, pošlete mu automatickú odpoveď. Najhoršie je, keď je poslanie CV či dokonca aj motivačného listu odmenené mlčaním. Takéto jednanie nepristane dobrej povesti vašej firmy.

Na čo si dať pozor pri pohovoroch?

Pamätajte na to, že ani keď už komunikujete so záujemcami o pozíciu a dohadujete  spoločne ďalší postup, nemáte vyhraté. Viete, čo ďalšie môže potenciálnych zamestnancov odradiť?

  • Tretie, štvrté a ďalšie kolo pohovorov. Niektoré pozície vyžadujú hlbšie preverenie schopností a znalostí, pokiaľ ale pohovory trvajú príliš dlho (prvé kolo s agentúrou, druhé s HR, tretie s vedúcim tímu a tak ďalej), môže se stať, že to záujemca vzdá, aj keď si vedie dobre. To platí aj o prehnaných zadaniach a skúšobných úlohách. 
  • Neprofesionálny priebeh pohovoru. Nie len záujemca má byť pripravený, aj personalista by si mal načítať informácie z CV. Pokiaľ ale pátrá i po tom, ako sa dotyčný volá, je to veľmi neprofesionálne jednanie. Vhodné je schôdzku vopred rozvrhnúť, ujasniť si otázky vychádzajúce z CV uchádzača a byť pripravený aj na jeho otázky. Mnohokrát odradzujú aj unifikované otázky: Kde sa vidíte o päť rokov? Prečo by sme  si mali vybrať práve vás? Je to len personalistické klišé bez relevantnej výpovednej hodnoty. 
  • Dodržiavanie časov a ostatných dojednaní. Pokiaľ necháte záujemcu čakať, presuniete na poslednú chvíľu schôdzku, alebo sa až na pohovore dozvie, že by vlastne robil niečo iné, ako sa píše v inzeráte, je to veľmi neúctivé jednanie. Pamätajte na to, že najviac získate príjemným a fair vystupovaním. Pre začiatok sa počíta pevné podanie ruky.  

 

Rada na záver: Pri hľadaní nezabúdajte ani na svojich súčasných zamestnancov, je dosť možné, že je medzi niekto, koho by lákala zmena pracovnej pozície.